Wednesday, December 12, 2018

Definisi Logo Sekolah


Definisi Logo 

Logo ini berteraskan satu bentuk GEOMETRI dengan berteraskan warna bendera Negeri Sarawak iaitu warna merah, hitam dan kuning. Disamping itu, logo ini juga diserikan dengan warna hijau dan putuh yang mempunyai makna tersendiri.

Warna Merah    
 Melambangkan keberanian, kegagahan dan semangat yang tinggi dalam                                               menghadapi sebarang cabaran atau rintangan.

Warna Kuning   
 Melambangkan warna diraja. Ini menunjukkan kita sentiasa meyanjung tinggi                                      kedaulatan perlembagaan negara kita disamping kita mengaku taat setia di atas                                      pemerintahan Yang Di-Pertuan Agong seterusnya mewujudkan Intergrasi Nasional                              dalam negara kita. 

Warna Hitam    
 Melambangkan perpaduan, persefahaman dan kata sepakat yang wujud antara                                       semua guru dan murid sekolah ini.

Warna Hijau     
 Melambangkan agama islam yang menjadi agama rasmi negara kita. Warna hijau                                 juga melambangkan kesegaran. Ini menunjukkan murid di sekolah ini sentiasa segar                             dan cergas dalam menghadapi pelajaran dan aktiviti - aktiviti laindi sekolah. Ia juga                             bermakna asas pendidikan berlandaskan islam.

Anak Tangga  
   (a)  Ada enam anak tangga semuanya, walaupun satu anak tangga dilindungi oleh                                       gambar buku. Lambang anak tangga ini adalah berteraskan rukun Iman yang                                         keenam, yang menjadi nadi kepada para guru dalam mencurahkan ilmu kepada                                     murid.Begitu juga murid, memanfaatkan rukun iman, rukun islam dan rukun                                         negara semasa menuntut ilmu untuk mencapai kejayaan.

   (b) Anak tangga ini juga bermaksud era persekolahan bagi murid kerana ia bermula                                   secara berperingkat iaitu dari peringkat bawah hingga ke tingkat yang lebih                                           tinggi selagi mereka mampu 

    Padi 
2 tangkai padi dengan 14 pasang buahnya melambangkan 13 negeri dalam Malaysia di bawah satu pentadbiran pusat yang mengamalkan demokrasi. Padi juga melambangkan makanan asasi masyarakat Malaysia iaitu beras.

Obor 
Petunjuk, seandainya murid - murid belajar tanpa ada petunjuk yang meyinari ke arah yang lurus maka segala- galanya tiada berguna. Lambang ini juga melambangkan kejayaan dan murid di sekolah ini yang sentiasa menyanjung tinggi kedaulatan sukan dan sentiasa mahu bergerak maju ke dalam setiap bidang.

Buku 
Ia bermaksud sumber ilmu yang utama ialah buku dan buku banyak memberi tekad dan harapan untuk maju. Kita juga meletakkan buku pada tahap tinggi yang setimpal dengan ilmu yang kita peroleh daripadanya.

Keseluruhan 
Setelah semuanya digabungkan maka jadilah logo ini berasaskan kata - kata "CEKAL USAHA "      

No comments:

Post a Comment