Wednesday, June 10, 2020

Pandemik COVID -19


COVID-19 

Penyakit Coronavirus 2019 (COVID-19) adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh coronavirus 2 sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS-CoV-2).  Ia pertama kali dikenal pasti pada bulan Disember 2019 di Wuhan, China, dan mengakibatkan wabak yang terus berlanjutan. Kes pertama dapat dikesan pada 17 November 2019.  Sehingga 11 Jun 2020, lebih daripada 7.35 juta kes telah dilaporkan di 188 negara dan wilayah, mengakibatkan lebih dari 415.000 kematian. Lebih daripada 3.44 juta orang telah pulih.

Gejala biasa termasuk demam, batuk, keletihan, sesak nafas, dan kehilangan bau dan rasa.  Walaupun sebilangan besar kes mengakibatkan gejala ringan, beberapa kemajuan menjadi sindrom gangguan pernafasan akut (ARDS) kemungkinan disebabkan oleh ribut sitokin, [rujukan?] Kegagalan pelbagai organ, kejutan septik, dan pembekuan darah. Waktu dari pendedahan hingga permulaan gejala biasanya sekitar lima hari, tetapi mungkin berkisar antara dua hingga empat belas hari.

Virus ini terutama merebak di antara orang-orang semasa hubungan dekat, [a] paling kerap melalui titisan kecil yang dihasilkan oleh batuk,  bersin, dan bercakap. Titisan biasanya jatuh ke tanah atau ke permukaan daripada bergerak melalui udara dalam jarak jauh.  Kurang biasa, orang mungkin dijangkiti dengan menyentuh permukaan yang tercemar dan kemudian menyentuh wajah mereka.  Ia paling mudah berjangkit pada tiga hari pertama setelah bermulanya gejala, walaupun penyebarannya mungkin berlaku sebelum gejala muncul, dan dari orang yang tidak menunjukkan gejala.  Kaedah diagnosis standard adalah dengan tindak balas rantai polimerase transkripsi terbalik masa nyata (rRT-PCR) dari swab nasofaring. Pengimejan CT dada juga berguna untuk diagnosis pada individu di mana terdapat kecurigaan tinggi terhadap jangkitan berdasarkan gejala dan faktor risiko; namun, garis panduan tidak mengesyorkan menggunakan pencitraan CT untuk pemeriksaan rutin.

Langkah-langkah yang disyorkan untuk mencegah jangkitan termasuk mencuci tangan dengan kerap, menjaga jarak fizikal dari orang lain (terutama dari mereka yang mengalami gejala), karantina (terutama bagi mereka yang mengalami gejala), menutup batuk, dan menjauhkan tangan yang tidak dicuci dari muka. Penggunaan penutup muka kain seperti selendang atau bandana dianjurkan di tempat umum untuk meminimumkan risiko penularan, dengan beberapa pihak berkuasa memerlukan penggunaannya. Masker kelas perubatan seperti topeng N95 hanya boleh digunakan oleh pekerja kesihatan, responden pertama dan mereka yang merawat individu yang dijangkiti.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), tidak ada vaksin atau rawatan antivirus khusus untuk COVID-19. Pengurusan melibatkan rawatan gejala, rawatan sokongan, pengasingan, dan langkah-langkah eksperimen. [30] Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak COVID ‑ 19 sebagai kecemasan kesihatan awam yang menjadi perhatian antarabangsa (PHEIC)   pada 30 Januari 2020 dan wabak pada 11 Mac 2020.  Penyebaran penyakit tempatan berlaku di kebanyakan negara di semua enam wilayah WHO.
Coronavirus disease (COVID-19)




No comments:

Post a Comment